10. Decembar 2018

Kako je ranije izvještavano, Sandžačko udruženja novinara – SUN je pokrenulo krivične prijave protiv: NEDŽADA SMAILAGIĆA iz Tutina, vlasnika i urednika portala sandzacke.rs i rođaka ESADA DŽUDŽA, KASIMA ZORANIĆA iz Novog Pazara, odbornika u skupštini grada Novog Pazara i vlasnika portala sandzakhaber.net i SUADA ZORANIĆA sina Kasima Zoranića iz Novog Pazara, uposlenika Zavoda za javno zdravlje u Novom Pazaru i urednika na portalu sandzakhaber.net, zbog postojanja osnovane sumnje da su izvršili krivična djela: Izazivanje panike i nereda iz člana 343 Krivičnog zakonika Republike Srbije i Ugrožavanje sigurnosti iz člana 138 Krivičnog zakonika Republike Srbije.

Također je podnijeta prijava Savjetu za štampu zbog kršenja Etičkog kodeksa novinara u izvještavanju.

Sa 83. sjednice Komisije za žalbe, održane 29.11.2018. godine, sa početkom u 18 sati u prostorijama Savjeta za štampu na kojoj su prisustvovali članovi komisije: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Višnja Aranđelović i Željko Bodrožić koji su u prve dvije tačke dnevonog reda raspravljali na sljedeći način:

Usame Zukorlić podnio je žalbu, jer je u spornom tekstu na portalu „Sandžačke novine“ označen kao neko ko je predvodio aktiviste Stranke prave i pomirenja i zaposlene u Islamskoj zajednici u Srbiji koji su na sjednicu Skupštine Grada Novog Pazara „organizovano dovedeni, sa očiglednim namjerom da se izazovu incidenti i krvoproliće“. Pošto je „Sandžak haber“ prenio isti tekst, Komisija je vodila objedinjenu raspravu o prve dvije žalbe. U toku rasprave:

Vukašin Obradović je rekao da na osnovu snimka na Fejsbuku ne može da se utvrdi ko je građane doveo na sjednicu Skupštine Novog Pazara, ali da, u svakom slučaju, nikako ne može da se zaključi da ih je Zukorlić predvodio, jer je sa njima razgovarao drugi čovjek.

Vlado Mareš je ocjenio da je tekst više nego problematičan, da ne daje nikakvo objašnjenje šta se dešavalo na sjednici – zbog čega su građani došli, šta je razlog njihovog nezadovoljstva… Tekst, rekao je, sadrži samo političko-pamfletske ocjene. Dodao je da nije naveden nikakav izvor za iznijete tvrdnje i da od Zukorlića niko nije tražio izjavu, što je više nego dovoljno da Komisija utvrdi da je Kodeks prekršen.

Ljiljana Smajlović je istakla da riječ o nesumnjivom kršenju Kodeksa u političke svrhe, da je tekst skandalozan, da se Zukorlić optužuje bez ikakvih dokaza, i dodala da je posebno strašno što se tvrdi da ih je predvodio „sa bratoubilačkom namjerom“.

Zlatko Čobović je, takođe, rekao da ni iz čega nije mogao da zaključi da je Zukorlić doveo te ljude na sjednicu, ali i da jeste, to samo po sebi nije ništa loše, trebalo je utvrditi da li je on izazvao incident i pitati ga to. Tekst, po njemu, uopšte nije novinarski, iako je tako trebalo da izgleda, već je riječ o političkom pamfletu.

Nevena Krivokapić je navela da  u slučaju „Sandžačkih novina“naslov ne odgovara tekstu, jer se navodi da je krvoproliće pokušao da izazove lider Stranke prave i pomirenja Muamer Zukorlić, otac Usame Zukorlića, koji je u tekstu optužen da je izazvao incident.

Vukašin Obradović je rekao da to nije u suprotnosti sa tekstom, jer je zapravo urednik htio da ukaže na to da Muamer Zukorlić stoji iza svega i da je on poslao sina u Skupštinu, dok je

Ljiljana Smajlović ukazala da je upravo takav naslov najbolja potvrda da je tekst napisan u političke svrhe, pa se sin zapravo optužuje zbog oca. Komisija je, nakon diskusije, jednoglasno odlučila da su „Sandžačke novine“ prekršile tačke 1, 2 i 4 Poglavlja I. Ista odluka donijeta je i za „Sandžak haber“.

JAVNA OPOMENA SANDŽAČKIM NOVINAMA

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Savjeta za štampu u sastavu: Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Željko Bodrožić i Višnja Aranđelović, na sjednici održanoj 29.11.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom “Zukorlićevo pomirenje: Lider SPP-a pokušao izazvati krvoproliće u Skupštini Grada“, objavljenim 15. oktobra 2018. godine, portal „Sandžačke novine“  prekršio je tačke 1, 2  i 4 Odeljka I (Istinitost izvještavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno i blagovremeno izvijesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeči se osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da, kad je to neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući a iznesu svoj stav.   


OBRAZLOŽENJE

Usame Zukorlić podnio je žalbu, jer je u spornom tekstu označen kao neko ko je predvodio aktiviste Stranke pravde i pomirenja i zaposlene u Islamskoj zajednici u Srbiji koji su na sjednicu Skupštine Grada Novog Pazara, kako je navedeno u tekstu, „organizovano dovedeni sa očiglednim namjerom da se izazovu incidenti i krvoproliće“. Zukorlić, inače sin lidera SPP-a, naveo je u žalbi da je na sjedpnicu došao kao novinar, te da uopšte nije učestvovao u incidentu u gradskoj skupštini, što se vidi i na video prenosu na Fejsbuku, za koji je dostavio link. Istakao je da je vijest objavljena sa ciljem da se predstavi kao legitimna meta za linč, jer je objavljena i njegova fotografija sa skupa. Zatražio je da redakcija ukloni sporni tekst i da se javno izvini.

Redakcija „Sandžačkih novina nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe je zaključila da je riječ o očiglednom kršenju Kodeksa u političke svrhe, sa ciljem da se za incident optuži ne samo Usame Zukorlić, nego i njegov otac, Muamer, lider Stanke pravde i pomirenja, što je potpuno jasno već iz naslova teksta.  Portal, inače, ne nudi nikakve dokaze, niti navodi bilo koji izvor, ni za tvrdnje da je Usame Zukorlić predvodio aktiviste SPP-a sa idejom da izazove „krvoproliće“ u Skupštini Novog Pazara, niti da je uopšte odgovoran za incident u gradskom parlamentu. O samom događaju u spornom tekstu, takođe, nema gotovo nikakvih informacija, ni objašnjenja – ni zašto su građani došli da sjednicu, čime su bilo nezadovoljni, niti kako je do incidenta došlo, osim što se tvrdi da je „predvodnik“ Zukorlić i da je cilj bio da dođe do „bratoubilaštva“. Po mišljenju članova Komisije, time su prekršene odredbe Kodeksa koje novinare obavezuju na istinito i objektivno infomisanje, kao i na to prave jasnu razliku između činjenica, pretpostavki i nagađanja. Komisija je ocijenila da je u okviru ove tačke Kodeksa prekršena i smjernica, po kojoj je sa novinarskom profesijom nepihvatljivo zalaganje za jednu političku opciju. Takođe, prekršena je i odredba o obavezi novinara da konsultuje više izvora i omogući im da iznesu svoj stav, jer redakcija nije ni pokušala da dobije bilo kakvu izjavu od Zukorlića, niti bilo koga drugog od, navodno, organizovano dovedenih aktivista SPP-a.

Komisija nije prihvatila zahtjev podnosioca žalbe da naloži redakciji ukloni tekst i da mu se javno izvini, jer to nije u njenoj nadležnosti. Komisija može da naloži samo objavljivanje svojih odluka medijima koji su prihvatili punu nadležnost Saveta za štampu.

Beograd, 29.11.2018.

Predsedavajuća
Ivana Stjelja

Kompletan žalbeni postupak
Zapisnik sa sednice

JAVNA OPOMENA SANDŽAKHABERU

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Savjeta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Savjeta za štampu u sastavu: Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Željko Bodrožić i Višnja Aranđelović, na sjednici održanoj 29.11.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom „Zukorlić pokušao izazvati krvoproliće u Skupštini grada! Muamerov sin, Usame Zukolić, izazivač konflikta, u krupnom kadru na fotografiji!“,  objavljenim 15. oktobra 2018. godine, portal „Sandžak haber“ prekršio je tačke 1, 2  i 4 Odeljka I (Istinitost izvieštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno i blagovremeno izvijesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da, kad je to neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući a iznesu svoj stav.          


OBRAZLOŽENJE

Usame Zukorlić podnio je žalbu jer je u spornom tekstu označen kao neko ko je predvodio aktiviste Stranke pravde i pomirenja i zaposlene u Islamskoj zajednici u Srbiji, koji su na sjednicu Skupštine Grada Novog Pazara, kako je navedeno u tekstu, „organizovano dovedeni sa očiglednim namerom da se izazovu incidenti i krvoproliće“. Zukorlić, sin lidera SPP-a, naveo je u žalbi da je na sjednicu došao kao novinar, te da uopšte nije učestvovao u incidentu u gradskoj skupštini, što se vidi i na video prenosu na Fejsbuku, za koji je dostavio link. Istakao je da je vijest objavljena sa ciljem da se on predstavi kao legitimna meta za linč, jer je objavljena i njegova fotografija sa skupa. Zatražio je da redakcija ukloni sporni tekst i da se javno izvini.

Redakcija portala „Sandžak haber“ nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe je zaključila da je riječ o očiglednom kršenju Kodeksa u političke svrhe, sa ciljem da se za incident optuži ne samo Usame Zukorlić, nego i njegov otac, Muamer, lider Stanke pravde i pomirenja, što je potpuno jasno već iz naslova teksta.  Portal je prenio tekst sa portala „Sandžačke novine“, što ga ne oslobađa odgovornosti za objavljeni sadržaj, budući da je, po Kodeksu novinara, svaki medij odgovoran za ono što objavljuje, bez obzira na to da li je tekst nastao u toj redakciji ili je preuzet iz drugog izvora.

U tekstu se nude nikakvi dokazi, niti se navodi bilo koji izvor ni za tvrdnje da je Usame Zukorlić predvodio aktiviste SPP-a sa idejom da izazove „krvoproliće“ u Skupštini Novog Pazara, niti da je uopšte odgovoran za incident u gradskom parlamentu. O samom događaju u spornom tekstu takođe nema gotovo nikakvih informacija, ni objašnjenja – ni zašto su građani došli da sednicu, čime su bili nezadovoljni, niti kako je do incidenta došlo, osim što se tvrdi da je „predvodnik“ Zukorlić i da je cilj bio da dođe do „bratoubilaštva“. Po mišljenju članova Komisije, time su prekršene odredbe Kodeksa koje novinare obavezuju na istinito i objektivno infomisanje i na to da prave jasnu razliku između činjenica pretpostavki i nagađanja. Komisija je ocijenila da je u okviru ove tačke Kodeksa prekršena i smjernica, po kojoj je sa novinarskom profesijom nepihvatljivo zalaganje za jednu političku opciju. Takođe, prekršena je i odredba o obavezi novinara da konsultuje više izvora i omogući im da iznesu svoj stav, jer redakcija nije ni pokušala da dobije bilo kakvu izjavu od Zukorlića, niti bilo koga od navodno organizovano dovedenih aktivista SPP-a.

Komisija nije prihvatila zahtjev podnosioca žalbe da naloži redakciji da ukloni tekst i da mu se javno izvini, jer to nije u njenoj nadležnosti. Komisija može da naloži samo objavljivanje svojih odluka medijima koji su prihvatili punu nadležnost Savjeta za štampu.

Beograd, 29.11.2018.

Predsedavajuća
Ivana Stjelja

Kompletan žalbeni postupak
Zapisnik sa sednice

SUN – Krivične prijave za djela izazivanje panike, nereda i ugrožavanje sigurnosti putem medija

(SUN)

Sandžak PRESS pratite putem Facebook | Twitter | Android| iPhone



Stavovi iznešeni u ovom tekstu su autorovi i moguće je da isti ne predstavljaju stavove naše redakcije.
Komentari su vlastita mišljenja autora i redakcija zadržava pravo brisanja vulgarnih i uvredljivih komentara.

OSTAVI ODGOVOR

No more articles